ES.

ES.

pondělí 4. června 2012

tupohlavost


Dneska mi náhodou na facebooku vyskočil odkaz na článek o Sunshine, v internetovém bulváru Super. (S názvem "Tahle česká kapela boduje v zahraničí a na pódiu to umí pořádně rozbalit: Seznamte se se Sunshine".) Jako bývalá wannabe studentka žurnalistiky samozřejmě nemám absolutně žádné iluze o kvalitě toho plátku, ale...

Byla jsem samozřejmě zvědavá i na jiné perly, než jen na článek o Suns, kteří už dávno nejsou na domácí scéně neznámí, jak tvrdí na Super. Ale slečna (paní) redaktorka je zřejmě objevila poměrně nedávno, takže budiž. Co mě ovšem zaujalo mnohem víc, byl článek o britské princezně Kate.

Já tedy nevím jak vy, ale když se podívám na titulek "Oslavy výročí královny Alžběty II. na trůně: Kate jako Červená Karkulka a fešný William v uniformě", napadne mě, že Catherine, vévodkyně z Cambridge, měla na oslavě manželovy babičky asi pěknou prdu. To ale autorka článku říct nechtěla, vždyť ještě vypíchla, jak jí to vedle Williama a jeho bratra neuvěřitelně slušelo. Na druhou stranu z článku samotného vyplývá, že princové se moc nevytáli. Takže si paní pisatelka tak mile protiřečí...

Co mě ale trochu popudilo byla věta "...na míru ušil věhlasný britský návrhář Alexander McQueen (40),...". Já vím, že jsem šťoural a že bych se na to celé měla vykašlat a tenhle článek vůbec nepsat, ale... Uvědomuje si paní autorka, že teď máme rok 2012, Alexander McQueen umřel v únoru 2010, to jest před dvěma lety, a tudíž jen těžko teď někomu něco šije na míru? Možná tak pro lady Di nebo božskou Marylin, jestli se někde nahoře potkali...

Vždycky jsem si myslela, že fact-checking je poměrně jednoduchá záležitost, (většinou se k těmto úkolům používají internisté), hlavně pokud jde o známé osoby. Ale v Super se nikdo očividně ani neobtěžuje otevřít tetičku Wikipedii, kterážto sice někdy lže, ale alespoň je informace podložená jedním zdrojem a je tudíž na co se vymluvit. Ale to by bylo moc práce.

A tak jsem si říkala, že je dobře, že už nechci být žurnalistkou (nebo ten obor alespoň nechci studovat). Protože ač je to tristní, podle toho jak to vidím vydělávají nejvíc lidé, kteří pracují pro magazíny jako je výše zmíněný. Pro bulvár, kde jsou slova jako "fakta" a "důkazy" sprostá. Pokud zrovna nejde o Fakta Báry Tachecí... ale to už bych se zase dostala k jinému tématu, třeba ke Kusadlům Sáry Tlachecí, o kterých nehradečáci neznalí Drábkovy Koule asi mnoho nevědí...

Jen jsem chtěla říct, že bych nerada skončila jako někdo, kdo si cucá z prstu články založené na nepravdivých a zkreslených informacích. Jedna věc je vlastní názor, ale tohle už je trochu o něčem jiném...

Takže jsem se hezky rozčílila, teď už budu mlčet. God save the (Mc)Queen a já se jdu věnovat věcem jako "proč nejčastěji používám výpůstku" a "proč bych tomu asi neměla říkat aposiopese"...

1 komentář:

  1. Ségruš přestala číst slovenský dívčí magazín IN, protože přišla na to, že si celé rozhovory vymýšlí redaktoři. Tak kde to žijeme? Když nemám zdroje a prostředky na to dělat časopis, tak ho nedělám. Takže ti rozumím, ale s novinařinou to nevzdávej, jsou i solidní magazíny :)

    OdpovědětVymazat