ES.

ES.

středa 7. října 2015

It is madness -- this normality is madness! -- We are clinging to manufactured crippling constraints...


V době největšího ticha před bouří v podobě velmi ošklivé zkoušky z historie jsem měla tendenci nedělat absolutně nic, proto jsem si v posledních pár týdnech prázdnin stihla dát sezónu a půl Supernaturalu, celou první sérii Agent Carter a po několika dílech Parks and Recreation a 30 Rock. Když pominu právě Supernatural, v jehož poslední sérii zase umřela jedna z mých oblíbených ženských postav, většina věcí, na které se poslední dobou dívám, je značně zaměřených na ženy, jejich vztahy a jejich problémy.


Když jsem se o tom, že jsem viděla Maps to the Stars (David Croneberg, 2014), zmínila babičce, zeptala se mě, jestli se mi ten dokument líbil… Vysvětlit jí, že jde o film zobrazující, poněkud syrově, život v Hollywoodu, bylo snadné. To, že je ten film nejen psychologické drama, ale doslova psycho, ve kterém téměř všichni protagonisté umřou, a po jeho skončení nevíte, co jste vlastně viděli, jsem jí už neřekla. Ještě pořád nedokážu říct, jestli se mi ten film líbil nebo ne. Je to obraz světa, ve kterém tajemství zabíjejí, a mediální image znamená víc, než vlastní rodina. Navíc mám pocit, že s blížícím se vyvrcholení se Mapy ke hvězdám změnily ve změť podivných scén, které směřují k finále ještě podivnějšímu, roztřepanému a roztříštěnému.

Jak už jsem zmínila, v hlavní roli tu jsou ženy, každá s vlastním osudem, který ve všech případech končí tragicky. Ústřední postavou je osmnáctiletá Agatha (Mia Wasikowska), která strávila posledních pár let v ústavu na Floridě, kde se „léčila“ z pyromanie. Její matka (Olivia Williams) léta skrývala hrozné tajemství a konfrontace s Agathou ji na klidu v duši nepřidá. Agathin otec (John Cusack) je psychologem a v jeho péči je i Havana (Julianne Moore), stárnoucí herečka, která se snaží vyrovnat se vztahem ke své mrtvé matce, kterou by ráda hrála v životopisném snímku. Všechny tři ženy mají svá tajemství, která se pro ně stávají osudná.

Od chvíle, kdy jsem si poprvé pustila Frances Ha, mám potřebu vidět všechny filmy s Gretou Gerwig. Samozřejmě, že jsem ještě neviděla ani jeden, až do teď. Film Lola Versus (Daryl Wein, 2012) zaznamenává rok v životě Loly (Gerwig) od dne jejích devětadvacátých narozenin přes žádost o ruku, rozchod pár týdnů před svatbou až do oslavy třicetin.


Když něco amerického označíte jako komedie, obvykle se očekává veselá vtipná změť krásných lidí, kteří se skvěle baví a budou bavit i vás. Když je to ale nezávislá komedie, většinou vám jako komedie nepřijde. Stejně jako postavy Leny Dunham, Lola je chvílemi vaše nejlepší kamarádka, občas vy a často také osoba, kterou se všech na světě nejvíc nenávidíte. Lola je ve vztahu, Lola se baví, Lola brečí, Lola na všechny řve a cítí se ukřivděně a Lola oslavuje svoji nově nabytou nezávislost.

Tomuhle filmu můžete vytknout cokoli, a vždycky se nějak trefíte. Záleží totiž na tom, co od něj očekáváte. Podle některých Gerwig ještě není schopná sama utáhnout film, aniž by jí v tom štáb a herečtí kolegové pomáhali, podle mě tady ale není potřeba co táhnout. Tak jako u některých nezávislých českých filmů se i v americké nezávislé produkci objevuje tendence nevyplňovat hluchá místa, což často působí jako nedostatek hereckého umu či nepovedený střih. Osobně bych ale řekla, že je to styl, který mé generaci sedí – působí totiž opravdověji.

Ve filmu, který je označován jako „abortion rom-com,“ Obvious Child (Gillian Robespierre, 2014), je kromě ústředního romantického vztahu důležité také vztahy hlavní postavy Donny (Jenny Slate), stand-up komediantky, jejímž hlavním tématem jsou vztahy a její vagína, se svou spolubydlící Nellie (Gaby Hoffmann) a se svou matkou.


Důraz na přátelství by se podle Sharon Marcus dal přirovnat k viktoriánské představě přátelství, mezi přítelkyněmi se sdílí a řeší vše okolo, Nellie s Donnou sdílí svůj příběh o potratu, což je jeden z klíčových momentů celého filmu. Stejně tak Donnin vztah s matkou, který není vždy ideální, ale dceřino neplánované těhotenství je nečekaně sblíží.

Na filmu Tiny Furniture (Lena Dunham, 2010) je jasně zřetelný rukopis Leny Dunham, ačkoli je poměrně odlišný od Girls. Nebudu soudit, jestli je Tiny Furniture lepší než Girls, protože jejich dynamika je úplně jiná. Hlavní postavou, kterou sama Dunham hraje, je Aura se vrací domů po ukončení studia a snaží se znovu sžít se svou matkou a sestrou.


Vztahy mezi ženami v Tiny Furniture nejsou ideální, ať už je to teenagerská rebelie Auřiny sestry, toxické přátelství s kamarádkou s dětství Charlotte (Jemima Kirke, jejíž postava je do jisté míry podobná Jesse, kterou hraje v Girls) nebo Auřin vztah s matkou. To všechno se dovíjí pomalým tempem, stejně tak jako život mnoha mladých lidí, kteří se po ukončení školy rozhodují, co budou dělat se svým životem.

tl;dr verze: Viděla jsem čtyři filmy – Maps to the Stars, Lola Versus, Obvious Child a Tiny Furniture. Všechny stojí za zhlédnutí!

Mimochodem: Zjišťuju, že můj konzumentský postoj k filmům a hodnocení omezené na pouhé líbí/nelíbí se při psaní o filmech opravdu nevyplácí a přísahám, že se polepším. Někdy. Možná.

0 comments:

Okomentovat